Valerie
Valerie Kids 29 aug 2018

Terug naar school: met deze hacks overleeft ook mama de ochtend

De eerste weken van het schooljaar zijn ook zwaar voor mama’s. Ja, mama’s kijken halsreikend uit naar die uurtjes rust. En het is fijn om te denken dat iemand anders even de verantwoordelijkheid draagt om die bengels een beetje beschaafder en hopelijk ook wat slimmer maken. Maar een nieuwe ochtendroutine opstarten is best vermoeiend. Dankzij deze hacks overleeft ook mama die eerste ochtend van het nieuwe schooljaar. 

1. Koffiezetapparaat met timer

Hoe je in de vakantie gewekt wordt? Door je kinderen die vrolijk de kamer binnen gestormd komen en je met even veel enthousiasme wekken. Tijdens schooldagen zullen ze deze magische krachten echter verliezen en worden de rollen omgedraaid. Maar dus moet mama wel zelf uit bed geraken. Insert koffie, dat andere magische goedje. Want zeg nu zelf, wat is er heerlijker dan een kopje koffie in de ochtend? Juist ja, de gedachte dat er een verse kop koffie op je staat te wachten in de keuken.

terug naar school

2. Wekker in de badkamer

Deze hack werkt het beste wanneer je 1. een schaamteloze snoozer bent en 2. je een redelijk grote badkamer hebt. Logica? Wanneer je je wekker te makkelijk kunt uitzetten, geraak je waarschijnlijk pas uit bed na je zevende keer snoozen. De oplossing is dus je wekker in de badkamer zetten.

De meeste badkamers hebben geen al te aangename akoestiek. Wanneer je jouw wekker in de badkamer plaatst met de deur open, ontstaat er een afgrijselijke echo waardoor je geforceerd wordt uit bed te komen om dat irritante geluid uit te zetten.

Aangezien je dan toch in de badkamer staat, kan je maar beter jezelf klaarmaken en vervolgens dat kopje koffie dat op je staat te wachten, in de keuken als bakje troost opdrinken.

3. Glas met ijs naast je bed

Plaats een glas met ijsblokjes op je nachtkastje. Zorg ervoor dat er al een bodempje water in het glas staat. Wanneer je ontwaakt zal het ijs gesmolten zijn en heb je een glas ijswater klaarstaan.

Een glas ijswater drinken is ideaal om de slaap uit je lichaam te verdrijven. Voor een extra gezonde variant kan je wat citroen en gember toevoegen aan het ijs.

terug naar school

4. Geef je kinderen verantwoordelijkheden

Onthoud, jij moet niet terug naar school. Het is je mini-me die op tijd moet klaarstaan, zodat jij hem naar school kunt brengen. Er is dus absoluut niks mis mee om je kinderen ook enkele taken te geven in het hele gebeuren.

Zo kan je bijvoorbeeld je kind laten controleren of de autosleutels op hun gebruikelijke plaats liggen, de avond voor hij gaat slapen. Liggen ze niet op hun plaats, dan is het de  verantwoordelijkheid van je kind om dit te melden, zodat jullie samen kunnen zoeken. Daarnaast kan je ook je kind de opdracht geven zijn schooltasje klaar te hebben voor hij gaat slapen.

Die kleine taakjes maken de ochtend niet alleen voor mama gemakkelijk, maar geven kinderen ook het gevoel iets bij te dragen in het huishouden. En ze ontdekken wat het inhoudt om verantwoordelijk te zijn.

Lees ook: 4 tips om de terugkeer naar school makkelijker te maken

Reageer op artikel:
Terug naar school: met deze hacks overleeft ook mama de ochtend
Sluiten