Jill
Jill Thuis 18 apr 2018

Avondroutines voor kinderen voor het slapengaan

Kinderen kunnen niet stilzitten. Als ze niet direct in slaap vallen, beginnen ze dan ook te woelen en voor je het weet staan ze opnieuw naast je in de woonkamer. Met deze avondroutines voor kinderen lukt het vast wel!

Avondroutines voor kinderen

1. Schakel alle elektrische schermen uit

Die tip heb je vast al duizend keer gehoord en dat is volkomen terecht. Het artificiële licht dat van je tv-, smartphone-, tablet- of computerscherm komt maakt dat je hersenen wakker blijven.

Je hebt tegenwoordig al apps die dat artificiële blauwe licht eruit filtert, maar toch zet je die toestellen beter gewoonweg af. Waarom? Zo heb je tijd voor wat échte qualitytime.

Toegegeven: samen naar tv kijken is leuk, maar je bent eigenlijk niet écht met elkaar bezig. Kies er daarom voor samen een boek te lezen of samen met de blokken te spelen. Zo heeft je kind even helemaal de aandacht gehad en is de kans kleiner dat die dreumes midden in de nacht aan je bed staat.

avondroutines voor kinderen

2. Groet ‘s ochtends de dingen en wens die ‘s avonds slaapwel

Structuur is vaak de sleutel tot succes bij kinderen. Ze houden ervan te weten wat er komen gaat.

Wil je daarom een heel duidelijke en strikte routine inbouwen? Neem dan samen met je kind afscheid van alle spulletjes in zijn kamer. Telkens in dezelfde volgorde

Slaapwel, lieve Beer. Tot morgen, zacht dekentje. Slaap zacht, lief hondje op de poster aan de deur.

3. Ontspan

Om te ontspannen kan je kiezen uit verschillende routines.

  • Kies voor een warme chocomelk
  • Doe een korte sessie yoga
    • Begroet de maan: stretch je helemaal uit, strek je handen naar het plafond, sta op de tippen van je tenen en adem diep in. Daarna adem je rustig uit en zak je terug op je hielen, met je armen voor- en achteruit wiegend.
    • Leer hen diep in en uit te ademen en even aan niets te denken. Hoe je dat kan doen? Heel simpel. Wanneer dat lekkere kopje warme melk voor de neus van je kind staat, zeg je hem om diep in te halen, alsof hij alle aroma’s wil inademen. Daarna moet ‘ie diep uitademen, alsof hij de melk wil doen afkoelen.
    • Span en ontspan: wanneer je kind in bed ligt, laat je ‘m verschillende delen van zijn lichaam helemaal opspannen en daarna weer ontspannen. Eerst het rechterbeen, dan het linker. Nu de buik. Daarna de rechter arm en tot slot zijn linker.

Moraal van het verhaal: bouw een bedroutine op die iedere avond opnieuw een duidelijke structuur heeft en waardoor je kind beetje bij beetje rustig wordt na een hectische dag vol spelletjes.

Reageer op artikel:
Avondroutines voor kinderen voor het slapengaan
Sluiten