Jill
Jill Body & beauty 7 sep 2019

8 bekentenissen van een Victoria’s Secret-fotoshopper

Ook niet altijd tevreden met hoe je er op beeld uitziet? Daar hebben modellen Photoshop voor. Al gaan sommigen daar wel erg ver in. Een Victoria’s Secret-fotoshopper deed haar boekje open over haar ervaringen.

Photoshop bij Victoria’s Secret

Refinery29 sprak met een vrouw die bijna haar hele carrière besteedde aan het photoshoppen voor verschillende merken – met name voor Victoria’s Secret. Wegens privéredenen noemde ze haar naam liever niet, maar met liefde verklapte ze wat behind the scenes-weetjes over het Photoshop-wereldje.

De vrouw wil hiermee tonen hoe onrealistisch de lichamen zijn die we te zien krijgen. Daarnaast vindt ze het belangrijk om ons te laten beseffen dat we zelf net zo hard meewerken aan dat onrealistische lichaamsbeeld.

1. Photoshop wordt eigenlijk verkeerd gebruikt

Fotoshoppen gaat in eerste instantie niet over het creëren van een vertekend beeld, maar om de duidelijkst mogelijke versie van een foto te laten zien. De Victoria’s Secret-fotoshopper geeft hierbij wel toe dat ze vindt dat het retoucheren tegenwoordig veel te ver gaat: “Op een gegeven moment kwam het besef dat je naast de achtergrond ook gelijk het hele lichaam kon bewerken. Vanaf dan is het volledig uit de hand gelopen.”

2. Lichaamsbewerking begint al op de set

Voordat het bewerkingsproces van de foto begint, is er al sterk aan een model gesleuteld zodat ze er zo goed mogelijk uitziet. Zo krijgt elk Victoria’s Secret-model extensions, beha-vullingen en shapewear. De fotoshopper vertelt: “Niets is hoe het lijkt. Badpakken zijn gigantisch zwaar omdat er allerlei shit in genaaid zit.” Aha, weten we ook weer waarom zwemkleding er in het echt minder fancy uitziet.

3. (Bijna) alle lichaamsdelen zijn nep

Volgens de Victoria’s Secret-fotoshopper zijn er veel correcties die ze automatisch maakte bij het bewerken van een foto:

  • Borsten. Een verdwaalde tepel wegwerken begrijpen we nog, maar de vrouw werd vaak gevraagd om borsten ronder, hoger, perfect symmetrisch en – natuurlijk – groter te maken.
  • Handen en voeten. Volgens haar zijn zelfs de kleuren van het lichaam niet realistisch: “Iedereen heeft ietwat blauwe handen en voeten op foto. Victoria’s Secrets-modellen niet.”
  • Oksels. Je oksels lijken al snel grijs op beeld. Hoe goed een model zich ook scheert, je ziet al heel snel een schaduw. Ook dat wordt weggewerkt.
  • Curves. Modellen zijn vaak (nog) dunner dan je zou denken, dus soms moet je ze ook net wat meer curves geven.

De Victoria’s Secret-fotoshopper is het er helemaal mee eens dat die stoppels, haartjes en “te kleine cupmaten” er niet zouden moeten toedoen. Al geeft ze wel toe dat het fotoshoppen volledige op automatische piloot gaat: “Ik denk er zelfs niet meer bij na.”

geheimen van fotoshopper van Victoria's Secret

4. Waarom worden er dan geen plussize modellen aangenomen?

Simpel: plussize modellen verkopen niet. Hoe hard het ook klinkt, volgens de fotoshopper is het wel de waarheid. Tijdens haar tijd bij Victoria’s Secret werkte het lingeriemerk continu met verschillende modellen met verschillende lichaamsfiguren, waarbij ze een aanzienlijk verschil zagen in de verkoop.

“Er kwamen ooit eens twee modellen langs met abs en stevige heupen en borsten. Ze zagen er prachtig uit en hun huid was geweldig. Het waren overduidelijk modellen, maar ze zagen er … anders uit. Toen er een duidelijke daling bleek te zijn in de verkoop, stopte Victoria’s secret er ook mee om deze modellen in te boeken.”

5. Uiteindelijk draait het allemaal om de verkoop

“Dat is de hele reden achter het retoucheren. Ze proberen iets te verkopen,” aldus de fotoshopper. Of het nu om tijdschriften, make-up of zwemkleding gaat; alles wordt bewerkt met het doel om te verkopen. “We weten dat iedereen schaamhaar heeft, maar als je het ziet op foto, zou je het product waarschijnlijk niet kopen. Je zou het gewoon een vreemd beeld vinden.”

6. De ‘Aerie’-uitzondering

Aerie‘ is een grote uitzondering op die verkoopregel. Het is een lingerielijn van American Eagle, die bekendstaat om zijn body positivity en advertenties met ‘echte’ vrouwen – oftewel: er wordt géén gebruik gemaakt van Photoshop.

De lingerielijn was een groot succes, waardoor er nog meer in werd geïnvesteerd. Toch zat er een andere reden achter het succes: “De lijn kwam er om erachter te komen of ze zou verkopen, niet om een statement te maken of om mensen beter te laten voelen. Ze wilden weten of mensen de lingerie ook echt kochten – en dat deden ze. En dus gingen ze er maar mee door.”

Volgens haar zouden we zo’n initiatieven dus zeker moeten aanmoedigen: “Als je zo’n dingen ziet verschijnen, moet je er je geld aan geven. Als merken zien dat het geld oplevert, blijven ze het ook doen. Misschien willen andere bedrijven het dan ook wel proberen en zo creëer je een sneeuwbaleffect.”

geheimen van fotoshopper van Victoria's Secret

7. Het gaat niet alleen om de mode-industrie

Het is gemakkelijk om de mode-industrie te viseren, maar zijn we zelf zoveel beter? Neem Instagram als voorbeeld: misschien niet gefotoshopt, maar ook jij kiest vast een mooiere belichting of poseert zodat je benen net iets smaller lijken. “Als je het licht en de camera angle manipuleert, ben je technisch gezien aan het retoucheren. Je verandert namelijk iets wat er in werkelijkheid totaal anders uitziet.”

8. Geen ‘fixing’, maar ‘swapping’

De fotoshopper vertelt ook dat er veel lichamen verwisseld worden. Zo vroeg een klant haar ooit of ze de armen van een bepaald model op foto kon verwisselen door een ander stel armen. Vaak is dat om een ongemakkelijke houding weg te werken. “Vaak retoucheren we een foto niet per se om het lichaam er ideaal te laten uitzien, maar om kritiek op het beeld te vermijden.”

Hoewel ze blij is dat body positivitysteeds meer in opmars is, weet ze dat de grootste uitdaging ‘m zit in het veranderen van de gedachten van de consument zelf – inclusief die van zichzelf. “Ik bestelde deze zomer een badpak van Victoria’s Secret en natuurlijk zag het er niet even leuk uit als op de foto. Ik ben degene die die beelden retoucheert en zelfs ik laat me om de tuin leiden. Het is ongelooflijk.”

We hebben nu ook een wekelijkse nieuwsbrief!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Reageer op artikel:
8 bekentenissen van een Victoria’s Secret-fotoshopper
Sluiten