Jill
Jill Culinair 2 feb 2018

Eet deze 15 snacks voor een goede nachtrust

‘s Avonds snel in slaap vallen is niet iedereen gegund. Goed nieuw voor de slechte slaper: hier zijn 15 snacks voor een goede nachtrust. Wat eet jij vanavond voor het slapengaan?

1. Walnoten

Walnoten zitten vol met tryptofaan. Dit stofje staat in voor de aanmaak van het hormoon melatonine, dat je slaperig maakt.

2. Kaas

Calcium, onder andere te vinden in kaas, helpt je lichaam bij de opname van tryptofaan. Een lekker kaasplankje is dus uitermate goed voor het slapengaan. Doe er wat walnoten bij voor de tryptofaan en je zit goed.

3. Amandelen

Amandelen zijn rijk aan magnesium. En magnesium zorgt voor een goede nachtrust. Als je lichaam te weinig magnesium heeft, lig je vaker midden in de nacht wakker.

snacks voor een goede nachtrust

4. Sla

Schep bij het avondeten wat extra sla op. De sappen in sla bevatten namelijk een stof die dezelfde werking heeft op je hersenen als opium en waar je dus slaperig van wordt. Al zal je er niet gauw high van worden.

5. Pretzels

Krakelingen gedipt in chocolade: het is niet alleen lekker, maar ook een ideale snack voor een betere nachtrust. Ze zijn licht verteerbaar en doen je bloedsuikerspiegel pieken. Daarom voel je je snel slaperig na het eten van deze lekkernij.

6. Rijst

Voor witte rijst geldt hetzelfde als de pretzels: het zorgt voor een piek in je bloedsuikerspiegel. Jasmijnrijst laat je nog sneller in slaapvallen.

7. Honing

Ook de natuurlijke suikers in honing verhogen je bloedsuikerspiegel. Hierdoor komt tryptofaan sneller bij je hersenen. En krijgt je lichaam sneller een seintje dat het tijd is voor een dutje.

snacks voor een goede nachtrust

8. Tonijn

Tonijn is rijk aan vitamine B6, een belangrijke vitamine voor iedereen die beter wil slapen. Zonder voldoende vitamine B6 in je lichaam maak je niet genoeg kerosine en melatonine aan, twee slaaphormonen. En, zoals hun naam het al verraadt, zijn die hormonen essentieel voor een goede nachtrust.

9. Kersensap

Kersensap zorgt voor een melatonineboost.

10. Ontbijtgranen

Ontbijtgranen voor het slapengaan: het moet niet gekker worden! Toch is ook dit een ideale snack voor een goede nachtrust. In een kommetje cornflakes zitten calcium (uit de melk) en koolhydraten (uit de ontbijtgranen). Beide stimuleren een diepe slaap. Best gek dat je dit normaal aan het begin van de dag eet, toch?

11. Kamillethee

Kamillethee, het ideale drankje om te ontspannen (naast een lekker wijntje natuurlijk). Kamillethee bevat een hoge dosis glycine. Die stof ontspant je spieren. En wat denk je van een lepeltje honing bij je theetje (zie #7)?

snacks voor een goede nachtrust

12. Passievruchtenthee

Je slaapt beter als je een uur voor bedtijd een mok passievruchtenthee drinkt. De passievrucht bevat namelijk een grote hoeveelheid alkaloïden, opnieuw een stof die goed is om in slaap te vallen.

13. Boerenkool

Niet iedereen houdt even veel van boerenkool. Toch is het een heel voedzame groente. Vooral het hoge calciumgehalte is interessant als je moeilijk in slaap valt. Lekker opeten dus!

14. Kreeft en garnalen

Ben je dol op zeevruchten? Dan zal je dit graag horen: kreeft en garnalen zijn slechts twee van de vele soorten schaaldieren die vol tryptofaan zitten.

15. Hummus

Hmmm, hummus! Neem bij de lunch lekker wat hummus op crackers. Of snack het weg, ‘s avonds op de bank. Gesnurk rond de avonduren, in zicht.

Lees ook: dé tip om te slapen als een roosje

Reageer op artikel:
Eet deze 15 snacks voor een goede nachtrust
Sluiten