Lissa
Lissa Body & beauty 10 jan 2020

Eten en drinken tijdens de zwangerschap: wat wel of net niet?

Wat mag je eten en drinken tijdens de zwangerschap? En wat net niet? Hier vind je de antwoorden.

Eten en drinken tijdens de zwangerschap

1. Vegetarische gerechten

Dat je vegetarisch eet is natuurlijk geen probleem, maar je moet er wel rekening mee houden dat je alle vitaminen, mineralen en ijzers die in vlees zitten kan vervangen. IJzer haal je bijvoorbeeld uit peulvruchten, noten en granen. Vitamine B12 haal je uit plantaardige voedingsmiddelen zoals vruchtensap, ontbijtgranen of sojamelk.

2. Kaneel

In kaneel zit coumarine, een stof die indirect schadelijk is voor ongeboren baby’s. Er is nog geen onderzoek gevoerd naar dat effect, maar uit voorzorg raden dokters toch af om producten met kaneel te eten. Denk daarbij aan speculaas, appeltaart of kaneelbroodjes.

3. Koffie

Je mag gerust één kop koffie per dag drinken tijdens de zwangerschap, maar de focus blijft wel liggen op water. Hoge cafeïnedosissen kunnen namelijk leiden tot een miskraam, laag geboortegewicht of vroeggeboorte.

eten en drinken tijdens de zwangerschap - koffie

4. Vis

Rauwe en koudgerookte vis zoals haring of gerookte zalm geven een risico op listeriose, een infectieziekte veroorzaakt door een darmbacterie. Bij oesters en schaal- en schelpdieren is dat eveneens het geval. Verse zalm, vis uit blik, garnalen en mosselen vormen geen risico en die mag je dus wel eten.

5. Rauwe groenten

Als je rauwe groenten eet is de kans op een besmetting met listeriose groter, maar dat wil niet zeggen dat je geen tomaat of komkommer meer mag eten. Was de groenten grondig voor gebruik en dan vormt het geen probleem meer. Wanneer je op restaurant gaat, neem je best geen risico’s en bestel je bereide groentjes.

UZ Leuven

We hebben nu ook een wekelijkse nieuwsbrief!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Reageer op artikel:
Eten en drinken tijdens de zwangerschap: wat wel of net niet?
Sluiten