8 soorten fruit die stiekem veel suiker bevatten

Body & beauty

Het aloude gezegde luidt ‘an apple a day keeps the doctor away‘, maar is dat ook echt zo? Volgens sommige voedingsdeskundigen zijn bepaalde soorten fruit verborgen suikerbronnen. 

Nee, je moet nu niet zonder omkijken zomaar de fruit- en groente-afdeling in de supermarkt voorbijlopen. Volgens voedingsdeskundige Paula Simpson blijft het belangrijk om verschillende groenten en fruit te eten. Het is een kwestie van op te letten welke stukken je kiest, want sommige stukken fruit hebben een hoog suikergehalte en een lage hoeveelheid vezels. Die stukken bevatten veel glycerine, waardoor ze snel verteren en je een suikerpiek geven.

Die suikerpiek ken je van snoeprepen, koeken of andere dingen met veel suiker. De meeste voedingsdeskundigen zijn het erover eens dat appels en bessen de beste stukken fruit zijn om te eten. De volgende andere stukken fruit geven wel een suikerboost en kan je daarom beter met mate eten.

1. Lychees

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door leslieconn (@leslieconn) op

Volgens voedingsdeskundige Paula Simpson bevat een kopje lychees maar liefst 29 gram suiker en maar 2,5 gram vezels. Dat is meer dan een blikje Red Bull.

2. Mango

View this post on Instagram

Mangos are one of the most popular and nutritionally rich fruits in the world and are often referred to as “The King of the Fruits”. Mangos are an amazing source of vitamins A, C, E, and B-complex as well as health promoting flavonoids such as beta-carotene and alpha-carotene. Mangos are a powerful anti-cancer food and are specifically known to help prevent lung, breast, colon, prostate, blood, and oral cancers. __ They are also highly beneficial in the prevention of strokes, heart disease, arthritis, cognitive disorders, respiratory diseases, and kidney disease. Mangos can help to alkalinize the whole body by helping to flush out toxic acids and rebuild the alkali reserves in the body. __ Mangos are packed with enzymes and are a prebiotic food, meaning they contain compounds that stimulate and feed the good bacteria in the intestines which greatly aids in digestion and assimilation. __ Mangoes contain a significant amount of pyridoxine (B-6) which is vital for the synthesis of serotonin and dopamine in the brain. Pyridoxine is also essential in maintaining hormonal balance and proper immune function as well as for helping the body break down sugars, fats and proteins. __ Mangos are thought to help prevent insomnia and provide for a better nights sleep. In some countries mangos are eaten right before bed as a natural sleep aid. __ Mangos are known to help lower LDL (bad) cholesterol due to its significant fiber, pectin, and vitamin C content. Mangos are also excellent for promoting good eyesight and helping to prevent night blindness and dry eyes. __ They are also wonderful for skin health and can be used both internally and externally to help clear clogged pores, eliminate pimples, and add a natural glow to the skin. Mangos are one of the worlds most versatile fruits and can be used in both sweet and savory recipes. #medicalmedium

A post shared by Medical Medium® (@medicalmedium) on

Een kopje met stukjes mango bevat ook veel suiker: zo’n 23 gram. Dat is vergelijkbaar met een Milky Way of een soortgelijke chocoladereep.

3. Bananen

Bananen zijn handig om mee te nemen, maar bestaan voor een vierde (!) uit suiker.

4. Vijgen

Een kleine vijg bevat acht gram suiker en maar één gram vezels. Niet echt in een verhouding, dus. Vijgen zijn mooi fruit om een charcuterieschotel mee te decoreren, maar kun je verder het best met mate eten.

5. Kersen

Een kopje bevat zo’n 18 gram suiker.

6. Druiven

Natuurlijk verkiezen we druiven in vloeibare vorm, maar we plukken er ook al eens graag een paar van een tros. Meer dan 17 per keer zou je er echter zo niet mogen eten volgens deskundigen.

7. Ananas

Een kopje vol met stukjes ananas bevat gemiddeld 16 gram suiker. Toch is ananas de minst ‘slechte’ in deze rij, want het bevat mangaan dat je bloedsuikerspiegel onder controle helpt te houden.

8. Gedroogd fruit

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Ligeti Bolt Csomagolasmentes (@csomagolasmentes_bolt) op

Gedroogd fruit is absoluut de slechtste leerling van de klas. Een kopje gedroogde dadels bijvoorbeeld bevat 113 gram suiker. Het is dus zeker geen evenwaardige vervanger qua vitaminen ten opzichte van vers fruit.

Bron: Byrdie