Gaat je kind pas laat slapen? Dit kun je er aan doen

Kids

Denk je de fase te hebben gehad waarin je kleine baby niet doorslaapt, heb je nu een peuter die pas rond middernacht gaat slapen. En dat terwijl je hem wel op tijd naar bed brengt.

Peuters en bedtijden

Peuters zijn meesters in uitstellen. Zo kunnen ze nog drie keer vragen naar een verhaaltje voor het slapengaan, nog één keer naar het potje willen, nog wat drinken, een laatste knuffel, noem maar op. Dat zorgt er natuurlijk allemaal voor dat je kind later naar bed gaat dan normaal.

Al dit treuzelen heeft een effect op je kind: het zal moeilijker voor hem worden om in slaap te vallen. We hebben allemaal – zowel kinderen als volwassenen – een natuurlijk tijdvenster om te gaan slapen, en ouders realiseren zich vaak niet dat dat bij kinderen eerder is.

Je brein maakt immers van nature ‘s nachts minder adrenaline en cortisol aan, terwijl het slaaphormoon serotonine wordt verhoogd. Voor jonge kinderen gebeurt dat meestal tussen 19:00 en 19:30. Maar als je kind zijn best doet om zijn slaapje uit te stellen, reageert hun brein door meer ‘wakkere’ hormonen te produceren. Aha! Dus daarom stuitert je kind nog: hij heeft het belangrijk tijdvenster gemist en is nu weer in de wakker-modus.

Toch houden sommige ouders er een andere theorie op na: hoe later het kind naar bed gaat, hoe later hij in de ochtend wakker zal worden. Als het voor jou (en je gezin) werkt, top! Houd er wel rekening mee dat de diepste slaap vóór middernacht plaatsvindt, en die slaap wordt steeds lichter als het ochtend wordt. Het kan dus zijn dat de slaapkwaliteit van je kind dan wel wat minder is en dat kan ook weer gevolgen hebben.

Je kind op tijd naar bed?

Er zijn een aantal manieren die ervoor kunnen zorgen dat je kind op tijd slaapt:

Wees duidelijk
Vertel aan je kind wat hij kan verwachten; kinderen houden immers van voorspelbaarheid. Als je kind bekend is met zijn routine vlak voor het naar bed gaat, raakt hij automatisch al in slaapstand. Leg ook het belang van genoeg slaap uit aan je kind. Nadat je kind in bad is geweest en zijn pyjama aan heeft, kun je bijvoorbeeld vertellen dat je nog twee verhaaltjes gaat voorlezen en dat het dan tijd is om te gaan slapen.

Geen elektronica
Het licht van tablets, telefoons en andere schermen bootsen zonlicht naar, waardoor cortisol geproduceerd wordt in de hersenen en je kind wakker zal blijven. Zet de televisie in ieder geval een uur voor bedtijd uit en laat je kind niet meer op de tablet of telefoon spelen. Dat zal het in slaap vallen makkelijker maken.

Creëer een rustige omgeving 
Voor een optimale nachtrust is het fijn als de slaapkamer van je kleine zo donker mogelijk is. Het moet er ook niet te warm zijn. Een tip: sla slaapliedjes over. Slaapliedjes kunnen kinderen wakker houden omdat het brein van de kinderen onbewust luistert en naar ritmes zoekt. Heeft je peuter een rustgevend geluid nodig? Misschien is white noise een optie.

Sla middagdutjes niet over
Ben je bang dat je kind niet meer moe is, omdat hij middagdutjes heeft gedaan? Nope, kleine kinderen hebben overdag nog steeds 90 minuten tot twee uur rust nodig. Sla deze dutjes dan ook niet over.

Wees consistent
Als je eenmaal hebt besloten dat het bedtijd is voor je kind, houd je er dan ook aan. Als je kind een avond ineens later naar bed mag, zal hij het de volgende avond ook weer proberen. Hij zal de grenzen opzoeken, geloof ons.

We hebben nu ook een wekelijkse nieuwsbrief!