Gelukkiger worden: 10 kleine dingen die je daarbij helpen

Persoonlijk

Je leven zit volgepland en dat brengt behoorlijk wat stress met zich mee. De oplossing? Een hoop ballast wegwerken. En dat kan simpelweg door een paar dingen uit je leven te bannen of te veranderen.

1. Verwijder apps die je alleen maar meer stress geven van je telefoon

Check je om de drie minuten je gsm in de hoop dat je nieuwste Instagram-foto weer een nieuwe like heeft? En check je ‘s ochtends als eerste of je een rood bolletje bij het Facebook icoontje ziet staan? Dan is het tijd dat je die apps verwijdert.

Ze brengen alleen maar stress met zich mee (Waarom antwoordt die ene vriendin niet op WhatsApp?). Bovendien leiden ze je af van alles wat rondom je gebeurt, of dat nu je werk, je kinderen of een voorbijrazende auto is.

Verwijder de app waarvan jij het meest stress krijgt en je vindt binnen de kortste keren opnieuw rust.

Social Media Facebook GIF - Find & Share on GIPHY

2. Goed begonnen is half gewonnen

Creëer een positieve ochtendroutine waarbij je de toon van de dag zet. Die ziet er voor iedereen anders uit natuurlijk.

Zoek een routine die jou een goed humeur geeft. Bij sommige doet het wonderen om nog voor het werk te gaan sporten, bij anderen helpt het stretch- en yoga-oefeningen te doen. Of misschien begin je gewoon met een kopje koffie met een inspirerende podcast op de achtergrond.

3. Goed geëindigd is, eh, goed geëindigd

Een vaste avondroutine op zich maakt je al gelukkiger, waaruit die ook bestaat. Want een beetje structuur kan nooit kwaad.

Was je gezicht. Zet thee. Of kies voor een lekkere chocolademelk.

Kijk niet meer op je smartphone, je laptop en zelfs niet naar de tv. Doe een ‘voor-het-slapen-gaan-activiteit’ waarvan je gaat ontspannen. Netflix telt niet mee. Denk eerder een boek lezen of meditatie. Of een lekker warm bad.

4. Eet gezond

Grijp jij ook gegarandeerd naar dat pak koekjes als je verkouden bent of gewoonweg een verschrikkelijk dag achter de rug hebt? (Guilty as charged.) Dat geeft je snel een beter gevoel, maar op lange termijn is het niet de meest wijze beslissing.

Als je gezond eet, voel je je fysiek en mentaal beter. Bovendien loop je dag (of week) nadien dan niet met een schuldgevoel groter dan het ego van Kanye rond.

Kanye West Laugh GIF - Find & Share on GIPHY

5. Lach vaker

Probeer eens vaker te lachen en kijk wat voor effect het op jezelf heeft én op de mensen om je heen. Hoe rot je je ook voelt, je kunt altijd wel even glimlachen. Lachen maakt je echt gelukkiger, zelfs als je jezelf er toe moet dwingen.

Tip: lach eens naar een vreemde. Het lokt vaak een grappige reactie uit (want niemand verwacht zoiets) en je weet dat je de dag van die persoon dat tikkeltje fleuriger hebt gemaakt.

6. Stop het negatieve denken

Zwartkijken helpt niemand. Niet de mensen in je omgeving en al zeker niet je eigen gemoedstoestand. Wees je bewust van je eigen negatieve gedachten en welke schade ze kunnen berokkenen.

Maar zit niet bij de pakken neer. In plaats van een stevig potje zelfmedelijden onderneem je beter actie. Alleen zo zet je die negativiteit om in goede vibes.

7. Vervang ‘sorry’ door ‘dank je’

Je voortdurend verontschuldigen heeft echt geen zin. Ben je te laat? (Oeps, alweer …) Vervang je ‘sorry dat ik te laat ben’ dan door een ‘bedankt dat je op me hebt gewacht’.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat excuses nooit op hun plaats zijn. Maar die excuses af en toe door bedankjes vervangen brengt heel wat positiviteit in je leven.

Thank You GIF - Find & Share on GIPHY

8. Houd de balans tussen werk en vrije tijd in de gaten

Vertrek op tijd van kantoor, check je werk-mail niet meer na een bepaald tijdstip ‘s avonds, en – in het algemeen – denk thuis niet aan werkverplichtingen.

Doe je uiterste best op de plek waar je op dat moment bent. Maar neem dat werk niet mee, wanneer je andere verantwoordelijkheden hebt. En nee, je moet je écht niet schuldig voelen.

9. Laat je gevoelens toe

Probeer ze niet in een hoekje te verbergen. Je voelt je slecht. Dat is oké. Iedereen voelt zich weleens slecht.

Zodra je dat gevoel geaccepteerd hebt, vraag je dan af waarom je in die gemoedstoestand bent gekomen. Was het dat extra dessertje dat je gisterenavond stiekem naar binnen lepelde? Of heb je iets gezegd tegen een goede vriendin waarmee je haar gekwetst hebt?

Pak je de oorsprong van het gevoel aan, dan gaat dat ook weer weg.

10. Laat oude dingen die je niet meer nodig hebt los

Ligt die broek van drie jaar geleden nog steeds onderaan je kledingkast, omdat je hoopt ooit af te vallen zodat je er weer me kan rond paraderen? Weggooien. Want het is een voortdurende herinnering aan die extra kilootjes die je tegenwoordig meesleurt.

Hetzelfde geldt voor Facebook. Ben je ‘bevriend’ met mensen waarmee je al vijf jaar geen woord met hebt uitgewisseld? Wees dan niet bang om de ‘defriend’-knop aan te klikken. En die zogenaamde vriendin die fitness geobsedeerd is en voortdurend foto’s van haar bangelijk strakke lichaam post? Die mag je gerust ontvolgen.

Real Housewives GIF - Find & Share on GIPHY