Jill
Jill Persoonlijk 30 aug 2019

Je bent niet alleen: zo voelt iedere werkende mama zich weleens

Een werkende moeder zijn is van tijd tot tijd stressvol. Op de avond voor een grote presentatie wordt je kind net ziek of als je een zware dag op werk hebt gehad, struikel jij bij binnenkomst over het speelgoed. Toch kan het bij andere ouders net lijken alsof ze alles onder controle hebben. Geloof ons: jij bent echt niet de enige die zich weleens zo voelt. Deze drie gevoelens heeft iedere werkende moeder af en toe.

Gevoel nummer #1: uitputting

Soms denk je als ouder dat je alles perfect moet doen. Dat je het huis moet opruimen ‘s avonds, terwijl je een dag op werk hebt gehad met saaie meetings en een overstroomde inbox. Het is ook oké om een keer eten te bestellen als het niet jouw dag is, of om de troep in huis maar even te laten.

Gevoel nummer #2: schuldig

Veel werkende moeders kampen weleens met schuldgevoelens over het feit dat ze werken. Is het niet beter als ik thuisblijf? Heeft het een slechte invloed op mijn kinderen? Dat gevoel is heel normaal, maar weet dat het nergens voor nodig is. Het tegendeel is zelfs waar: uit onderzoek blijkt dat dochters van werkende moeders meer verdienen en hogere functies scoren. Zonen zijn later meer bij hun eigen gezin betrokken. Laat dat schuldgevoel maar gaan: je bent een geweldig rolmodel voor je kinderen.

Gevoel nummer #3: overweldigd

Uit onderzoek blijkt dat ouders die een full-time job hebben, eigenlijk twee full-time jobs hebben omdat ze daarboven ook nog ouders zijn. Maar dat hoeven we jou natuurlijk niet te vertellen. Wat kun je nu doen als combineren van een baan en het moederschap overweldigend aanvoelt?

  • Accepteer hulp: van iedereen die het wil geven. Wees eerlijk tegenover de mensen om je heen met wat je nodig hebt, of dat nu thuis of op werk is.
  • Maak lijstjes: er is niets fijner dan iets van je to do-list afstrepen. Daarnaast is het een lekker gevoel om niets meer te kunnen vergeten. Zodra een gedachte in je hoofd popt (je moet die persoon nog bellen, dat nog kopen etc.) schrijf je het op één van je lijstjes. Dat kan natuurlijk old school, maar misschien is het handiger om dit te doen in een app als Todoist of Wunderlist, waar je verschillende categorieën kunt aanmaken.
  • Zeg vaker nee en minder vaak sorry: het is oké om niet naar een borrel of andere activiteit van werk te gaan, en je kinderen hoeven echt niet op piano-, gitaar-, hockey én voetballes. Dit is misschien wel het lastigste punt, omdat je deze dingen wel allemaal wil doen (voor je kinderen), maar niemand is een onuitputtelijke bron van energie. Daar hoef je je helemaal niet voor te verontschuldigen.

Ook interessant:

We hebben nu ook een wekelijkse nieuwsbrief!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Reageer op artikel:
Je bent niet alleen: zo voelt iedere werkende mama zich weleens
Sluiten