5 goede voornemens die je dankzij deze tips wél volhoudt

Persoonlijk

Januari begint als een maand vol hoop, maar zodra je doorhebt hoe zwaar het is om je goede voornemens vol te houden ziet het er allemaal iets minder rooskleurig uit. Geen nood: deze goede voornemens houd je dankzij onderstaande tips wél vol.

Meer sporten

Ah, het klassieke voornemen om meer te sporten. De fitnesszalen zijn opvallend drukker vanaf januari, maar tegen eind april is die toestroom aan mensen weer normaal geworden. Wil jij het voornemen om fitter te worden wél het hele jaar volhouden? Bedenk dan een plan dat in jouw agenda past.

Onze tips:

  • Als je duizend-en-een andere bezigheden hebt waar je niet onderuit kunt komen, schaf je jezelf het best niet meteen een abonnement bij de lokale sportclub aan.
  • Begin al met ‘s ochtends en ‘s avonds te stretchen (je zal er versteld van staan wat dat met je lichaam doet).
  • Stap simpelweg steeds een halte vroeger van de bus dan normaal.
  • Speel ieder weekend minstens een uur intensief met de kinderen. Tikkertje iemand?

Komaf maken met je socialemediaverslaving

Dit voornemen is minder traditioneel dan het vorige, maar wordt wel alsmaar populairder. Want geef maar toe: ook jouw leven wordt niet langer bepaald door het kraaien van de haan, maar door de notificaties op je smartphone.

Onze tips:

  • Neem je smartphone vooral niet mee naar je slaapkamer. Wakker worden zonder de drang om meteen al je berichten te bekijken maakt een wereld van verschil.
  • Laat je smartphone ook gewoon in je handtas zitten als je van je werk thuiskomt en geen bericht of telefoontje meer verwacht.

Minder impulsief geld uitgeven

We bezondigen ons er allemaal weleens aan: eigenlijk heb je dat paar schoenen niet nódig, maar ze zijn echt perfect en er gaat nét nu 10% korting af … en dus doe je ze snel in je (al dan niet virtuele) winkelmandje.

Onze tip:

  • Schrijf je uit van de nieuwsbrieven van je favoriete online shops. Zo elimineer je een groot deel van de verleiding om snel even iets te kopen.

Een dag per week geen vlees eten

Vegan of veggie eten is hot, maar als je geen afscheid kunt nemen van die lekkere vleesjes kun je alvast beginnen met een dag per week voor een menu zonder vlees te gaan. De sleutel tot succes is om lekkere gerechten te vinden. Zo simpel is het. Kies een vaste dag in de week uit (het liefst eentje waarop je altijd thuis eet en dus volledig controle hebt over wat er op je bord komt).

Onze tip:

  • Zet je een namiddag achter de computer en print minstens 20 vegetarische recepten uit. Verzamel ze in een mapje en probeer ze allemaal eens uit.
  • Allemaal geproefd? Dan heb je vast al enkele favorieten. En als dat niet het geval is, is het een kwestie van nog eens een namiddagje uit te trekken om opnieuw een hele resem aan vegetarische recepten uit te printen.

Een reis maken die op je bucketlist staat

Zeg je al jaren dat je op reis wil naar Zuid-Afrika of met een gondel Venetië wil doorkruisen? Dan is dit het jaar dat dat gaat gebeuren. Stel het boeken van de vliegtuigtickets niet uit. Gewoon nu doen. Nu ja. Zodra die reis vast ligt los je alle bijkomstigheden wel op.

Te weinig geld op je rekening om dat uitstapje te maken? Dan verwijzen we je met plezier naar het OZ, waar je een reischeque kunt winnen als je je slimme voornemens voor dit jaar doorgeeft.

In samenwerking met OZ