Jill
Jill Persoonlijk 8 feb 2018

Hoe toon je kinderen de impact van pesten?

De jaarlijkse anti-pestweek is een prachtig initiatief. Wat ons betreft moet sensibilisatie niet alleen deze week gebeuren, maar elke dag, het hele jaar door. Maar hoe toon je kinderen de impact van pesten nu precies?

Pesten begint nog altijd op de basisschool

Om een probleem op te lossen moet je naar de oorspong terugkeren. Pesten gebeurt nog altijd vaak in de eerste plaats op het schoolplein. Daarom is het belangrijk om de impact van pesten duidelijk te maken aan jonge kinderen. Maar de vraag is: hoe leg je die gevolgen van pestgedrag uit aan zo’n jong publiek?

Met dat dilemma worstelde ook Rosie Dutton, een Britse lerares. Fruit associeer je niet snel met pesten, maar Dutton vond er toch de oplossing voor haar probleem in. Ze gebruikte appels om haar leerlingen de impact van pesten duidelijk te maken. Visueel begrijpen kinderen namelijk sneller dingen die anders abstract lijken.

De appel-les

Dutton plaatste een bericht op haar Facebookpagina, dat sindsdien meer dan 200.000 keer geliked is. “Ik hoop dat we allemaal leren van de appel-les en dat we wat vaker met onze kinderen praten over de pijn die woorden kunnen aanrichten,” schrijft ze.

impact van pesten

“Vandaag introduceerde ik in onze les twee appels aan de kinderen. Wat de kinderen niet wisten, was dat ik vooraf een van de appels meerdere keren had laten vallen. Dat kon je aan de buitenkant niet zien, beide appels zagen er perfect uit. De kinderen omschreven hoe de appels er hetzelfde uit zagen: ze waren allebei rood, hadden hetzelfde formaat en ze zagen er allebei sappig uit.

Ik pakte de appel die ik had laten vallen, en vertelde de kinderen dat ik een hekel had aan die appel. Ik vond hem smakeloos, hij had een lelijke kleur en het steeltje was veel te kort. Ik zei dat de kinderen deze ook niet leuk moesten vinden en dat we nare opmerkingen tegen de appel moesten maken.

Sommige kinderen keken me aan alsof ik gek was geworden, maar de appel ging de klas rond. ‘Je bent een stinkende appel’, ‘Ik weet niet waarom jij bestaat’, ‘Je hebt waarschijnlijk wormen’ en dergelijke. Ik had op een gegeven moment bijna medelijden met de appel.”

Wat een mooie kleur heb je!

“Vervolgens ging de andere appel de klas rond en zeiden we lieve dingen. ‘Jij bent een lieve appel’, ‘Je hebt een mooi velletje’, ‘Wat een mooie kleur heb je’ en ga zo maar door. Ik hield beide appels omhoog en we hadden het nog even over de overeenkomsten en verschillen van de appels. Er was geen verschil, de appels zagen er nog altijd hetzelfde uit.

Daarna sneed ik de appels door. De appel tegen wie we lief waren geweest, was mooi, vers en sappig van binnen. De appel tegen wie we stom deden, was gekneusd en papperig aan de binnenkant. De kinderen legden meteen het verband. Ze begrepen het echt. Wat we in de appel zagen – de kneuzingen, het papperige, de gebroken stukjes – dat is wat er ook gebeurt wanneer je onaardig bent tegen iemand anders.

Wanneer mensen gepest worden, kinderen in het bijzonder, voelen ze zich verschrikkelijk van binnen. En soms zeggen ze niet hoe ze zich voelen. Als we de appel niet hadden opengesneden, dan hadden we nooit geweten hoeveel pijn we de appel hadden gedaan.”

De impact van pesten is vaak onzichtbaar

“Ik vertelde dat ik afgelopen week nog verdriet had, omdat iemand onaardig was geweest. Aan de buitenkant was er niks aan de hand, ik lachte nog steeds. Maar binnenin had ik verdriet. Als ouders kunnen we kinderen leren dat het niet oké is om onaardige dingen tegen elkaar te zeggen en hoe pesten je laat voelen. We kunnen – moeten! – kinderen leren voor elkaar op te komen en iedere vorm van pesten te stoppen, net als het meisje dat weigerde om stomme dingen tegen de appel te zeggen. Laten we zorgen voor een lieve, zorgzame generatie kinderen. Een tong heeft geen botten, toch is hij sterk genoeg om een hart te breken. Wees dus voorzichtig met je woorden.”

Reageer op artikel:
Hoe toon je kinderen de impact van pesten?
Sluiten