Lizette
Lizette Kids 2 apr 2018

Het rapport van een kind met autisme

Een kind met autisme kan een reden van frustratie zijn voor een juf. Want ze doorbreken de normale gang van zaken tijdens de les al eens. Gelukkig zijn er juffen die begrijpen hoe ze met autisme moeten omgaan. Zo ook juf Marjolein.

Marjolein Verdonk is een Nederlandse juf in een klas van kinderen van zeven jaar (‘groep drie’). Eén van die kinderen is Ivar. Hij heeft autisme. Toen Ivars moeder naar het oudercontact kwam, kreeg ze eerst een tekst te lezen die juf Marjolein over Ivar had geschreven. En die prachtige tekst deelde ze op Facebook.

Rapport van een kind met autisme

‘Ik ging Ivars rapport ophalen, maar kreeg van de juf eerst onderstaande tekst te lezen … Nailed it, om het zo maar even te zeggen. Prachtig omschreven’, schrijft Danielle.

Prachtig kind

De tekst van Marjolein begint met de woorden ‘Anders, maar niet minder’.

‘Woensdagmiddag 16.00 uur. Ik schrijf de rapporten voor de kinderen van mijn groep 3. Het vijfde rapport dat voor me ligt, is het rapport van Ivar.’

‘Ivar is een prachtig kind. Hij houdt van Pokémon, computerspelletjes, zijn ratjes en is dol op spelen met K’nex. Zodra we in de klas liedjes gaan zingen en gaan dansen op muziek zet hij vliegensvlug zijn koptelefoon op. Ivar houdt daar niet van. Ivar is autistisch’, begint Marjolein.

100 verschillende letters

‘Ivar kan rekenen, maar de poespas eromheen leidt hem enorm af. De illustraties in zijn rekenboek leiden hem direct naar de meest levendige associaties. Zijn verbeelding neemt een loopje met hem en brengt hem uiteindelijk niet naar de uitkomst van de som.’

Ook omschrijft ze hoe moeilijk lezen kan zijn voor een kind met autisme. ‘Zo heeft de letter G minstens 4 verschillende varianten, waaronder G en g. In zijn beleving heeft het alfabet wel meer dan 100 letters’, schrijft ze.

Het gemiddelde kind

Daarom vindt Marjolein dat ze het rapport van Ivar met andere ogen moet bekijken en anders moet invullen dan ze dat bij de leerlingen zonder autisme doet.

‘Ik zie op het rapport vakjes staan met O, M, V, RV en G, ofwel Onvoldoende, Matig, Voldoende, Ruim Voldoende en Goed. Terwijl ik naar de vakjes staar, komt de ene na de andere vraag in mij op. Wie is het gemiddelde kind? Ben je oké als je een gemiddeld kind bent? En wat als je niet aan die standaard kan voldoen?’

Geen onvoldoende

Dan besluit Marjolein om Ivar te beoordelen op de manier die bij Ivar past. ‘Ivar is anders, maar niet minder. Hij leert anders, denkt en voelt anders en dus ontwikkelt hij zich anders. Dat moeten we koesteren.’

‘In plaats van een kruisje te zetten bij onvoldoende, geef ik Ivar en zijn ouders het vertrouwen mee dat hij zich, met de nodige begeleiding, op zijn manier en in zijn tempo zal ontwikkelen. Ik twijfel er niet aan, want alles wat je nodig hebt zit in je!’

Het Facebookbericht van mama Danielle is al bijna 7 duizend keer gedeeld en heeft meer dan duizend lieve reacties van moeders die zich helemaal kunnen vinden in de manier waarop Marjolein Ivar heeft beoordeeld.

Lees zeker de hele brief hieronder, want hij vat perfect waarom we een kind met autisme moeten koesteren.

Ik ging Ivar's rapport ophalen, maar ik kreeg van de juf eerst onderstaande tekst te lezen, voordat we het rapport…

Geplaatst door Danielle Tempelaars op woensdag 12 juli 2017

Lees ook: Dit is waarom je kind nooit antwoordt als je vraagt hoe zijn dag was

Reageer op artikel:
Het rapport van een kind met autisme
Sluiten