Jill
Jill Persoonlijk 28 aug 2019

5 manieren om voor jezelf te zorgen als je nood hebt aan self-care

Zelfs de meest stabiele vrouw ter wereld voelt zich soms mentaal niet op en top. Die dipjes horen er nu eenmaal bij. Gelukkig zijn er verschillende manieren om op zo’n momenten voor jezelf te zorgen. Iedereen heeft weleens nood aan een beetje self-care, toch?

Sport

Sporten is niet alleen goed voor je lichaam, maar ook voor je gemoedstoestand. Ja, het kost veel energie, maar het levert ook veel meer energie op. Je hoeft echt niet meteen een heftige les kickboksen of een HIIT-work-out te doen. Een half uur per dag bewegen – al is het maar wandelen – zal je humeur al verbeteren. Het is de meest effectieve en betaalbare (maar toch minst gebruikte) natuurlijke antidepressiva.

Nog beter is het om naar buiten te gaan, de natuur in. Ideaal te combineren met die dagelijkse wandeling!

Lach

Waarschijnlijk denk je nu: wat een stom advies, ik heb helemaal geen zin om te lachen. Maar wist je dat zelfs ‘nep’ lachen je beter kan doen voelen? Kijk naar jezelf in de spiegel en zie het verschil als je verdrietig en blij kijkt. Als je lacht komen er stofjes vrij die ervoor zorgen dat je nog meer wil lachen.

Jezelf aan het lachen maken is lastig, zeker als je in een depressie zit. Komedie’s kijken kan een makkelijke manier zijn om het in ieder geval te proberen. De helende werking van lachen wordt vaak onderschat.

Verlaat je huis

Het is heel verleidelijk om je op te sluiten in je veilige huis, zodat je met niemand hoeft om te gaan. Als je je zo voelt is dat helemaal oké, maar pak dan de fiets of auto naar een plek met een mooi uitzicht of bijvoorbeeld naar de duinen waar het niet druk is.

Praat met iemand

Net als lachen kunnen gesprekken met vrienden, familie en een psycholoog helend werken. Het is lastig om zo’n gesprek te beginnen, maar je vrienden en familie voelen zich misschien een beetje hulpeloos en durven er niet over te beginnen, omdat ze bang zijn je te kwetsen. Laat deze mensen je nieuwe inzichten geven, je uit je bubbel van eenzaamheid en angst trekken en met hun liefde voor jou, de liefde voor jezelf vinden.

Intimiteit

Knuffelen en andere liefdevolle aanrakingen blijken een goed medicijn te zijn tegen zowel fysieke als geestelijke klachten. Het vermindert stress, werkt als pijnstiller en zorgt ervoor dat je rustiger wordt. Hoe vaker je het doet, hoe sterker de effecten zullen zijn en hoe langer je het zal voelen. Zodra je wordt aangeraakt komt het stofje oxytocine vrij, waardoor je een tevreden gevoel krijgt.

Ga intimiteit en seks dus niet uit de weg. Maar dwing jezelf natuurlijk nooit! Ga eens ontdekken hoe het voelt om dichtbij je partner te zijn en die gewoon vast te houden (of hij of zij jou). Geen partner? Een goede knuffel van een vriend(in) of moeder doet ook wonderen.

Ook interessant:

We hebben nu ook een wekelijkse nieuwsbrief!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Reageer op artikel:
5 manieren om voor jezelf te zorgen als je nood hebt aan self-care
Sluiten