De meestvoorkomende menstruatieklachten en hoe je ze verlicht

Body & beauty

Veel vrouwen hebben tijdens ‘de tijd van de maand’ menstruatieklachten zoals rugpijn, een opgeblazen gevoel, krampen en diarree. Niet fijn. Gelukkig bestaan er manieren om die kwaaltjes te verlichten. 

Het is fijn om een vrouw te zijn, afgezien van een á twee helse weken per maand waarin je lichaam verandert in een duivels object dat er alles aan lijkt te doen om je het leven zo zwaar mogelijk te maken.

Je rug doet zeer, je buik staat op ontploffen, je borsten zijn gevoelig en je bent zo ontvlambaar dat het minste woord genoeg is om je te doen uitbarsten in tranen, bloed, vuur, … Ongesteld zijn is voor veel vrouwen simpelweg niet fijn. Daarom vind je hieronder een lijst met veelvoorkomende menstruatieklachten én hoe je ze verlicht.

1. Krampen

Hoewel je regels vroeger je favoriete smoesje waren om onder LO uit te komen, kun je eigenlijk toch beter in beweging blijven tijdens je menstruatie. Als je last hebt van krampen, kies dan voor een lichte vorm van beweging zoals rekken en strekken, en fietsen. Daarnaast helpen een warme kruik of een pittenkussen. Sommige vrouwen houden net liever iets kouds tegen hun pijnlijke buik, zoals een ijspack.

2. Rugpijn

Tegen rugpijn wordt aangeraden om ontstekingsremmende pijnstillers te nemen. Probeer daarnaast ook weer genoeg te rekken en strekken.

3. Opgeblazen gevoel

Probeer te minderen met zoutrijke voeding als je vaak last hebt van een opgeblazen gevoel. Daarnaast is het belangrijk om genoeg water te drinken en wordt aangeraden meer kaliumrijke producten zoals avocado, spinazie en wilde zalm te eten. En ook hier geldt weer: probeer zo veel mogelijk te bewegen.

4. Slechte nachtrust

Veel vrouwen hebben last van een slechte nachtrust vlak voor hun ongesteldheid. Als dit voor jou geldt, probeer dan niet je slaapschema om te gooien, maar probeer te relaxen voordat je gaat slapen.

Drink kamillethee, neem een warme douche, maak geen gebruik meer van je telefoon en kijk geen tv. Mocht je nog steeds niet kunnen slapen, ga dan niet liggen woelen, maar ga bijvoorbeeld iets lezen en probeer na zo’n twintig minuten weer te gaan slapen.

5. Slecht humeur

Heb jij (en je lief) last van pms? Beweging en calcium bieden soelaas. Vermijd liefst ook caffeïne en alcohol. Dat klinkt misschien als hét recept voor een ongesteldheids-woedeaanval, maar dat cocktailtje minder zou je van een raging bitch weer in in je lieve, eigen zelf terugveranderen.

6. Vaker naar de wc moeten

Zorgt jouw ongesteldheid ervoor dat je compleet de controle verliest over je darmen? Het kan behoorlijk vervelend zijn als je ineens vaker kaka moet doen dan je gewend bent. Wat dan wordt aangeraden is vezelrijke voeding eten, zoals volkorenbrood, verse groenten en fruit en noten.

7. Gevoelige borsten

Net zoals bij buikkrampen geldt dat lichte beweging en een warme kruik gevoelige borsten tijdens je menstruatie kunnen verlichten. Daarnaast kan een sportbeha ook wonderen doen om de boel wat extra te ondersteunen.

8. Een van de meest voorkomende menstruatieklachten: hoofdpijn

Hoofdpijn komt veel voor en je kan er helaas niet veel aan doen. Pijnstillers kunnen ervoor zorgen dat je toch enigszins productief blijft tijdens je menstruatie.

9. Vermoeidheid

Als je menstruatie je uitput, probeer dan meer magnesiumrijke voeding zoals pure chocolade (hell yeah), avocado’s en vette vis te eten. Drink daarnaast genoeg (water) en probeer een beetje te bewegen; maak bijvoorbeeld een korte wandeling.

Lees ook:

Deze 7 dingen moet je eten tegen menstruatieklachten

‘Period. End of sentence’: de Oscar-winnende Netflix-docu over menstruatie

Waarom je vaker naar het grote toilet moet tijdens je menstruatie

We hebben nu ook een wekelijkse nieuwsbrief!