Valerie
Valerie Body & beauty 21 okt 2018

Zo voel je je na een nieuwe work-out

Na je eerste les spinning of boksen voelt je lichaam een beetje vreemd. Is dat normaal? Absoluut! 

Wanneer je een nieuwe sportroutine start, gebeuren er vreemde dingen met je lichaam. Denk aan misselijkheid en vermoeide of zelfs pijnlijke spieren. Maar kop op: het is doodnormaal dat je je rotslecht voelt hoewel iedereen beweert dat sporten gezond is. Je zult zien: houd vol en die kwaaltjes worden minder en minder terwijl jij fitter en fitter wordt. Tot die tijd kunnen volgende ongemakkelijkheden je weleens overvallen.

1. Buikloop

Bij onervaren lopers (en sporters) zijn maag-en darmklachten een vaak voorkomend probleem. De exacte oorzaak is nog niet gekend, maar er zijn vermoedens dat een verstoorde bewegelijkheid van het maagdarmstelsel en een zuurstoftekort de oorzaak zijn van diarree na het sporten.

Wil je voorkomen dat je na het lopen van de eerste kilometers moet sprinten naar het dichtstbijzijnde toilet, vermijd dan de inname van vetrijke of vezelrijke voeding.

2. Misselijkheid

Na een nieuwe work-out kan je soms heel erg misselijk worden. Dit is normaal na de eerste (en waarschijnlijk ook tweede en derde work-out). Sommige sporters geven zelfs een beetje over. Dit komt doordat tijdens het sporten je lichaam koolstofdioxide en melkzuur opbouwt. Hierdoor stijgt de zuurtegraad in je lichaam en als reactie daarop voel je je misselijk.

Een tip om de misselijkheid te voorkomen is om voor je workout een kleine maaltijd te eten en dit minstens een uur voor je training. Probeer ook de work-out rustig op te bouwen zodat je lichaam de kans krijgt eraan te wennen.

3. Evenwichtsproblemen

Ben je van nature een beetje onhandig, dan is het normaal dat je je een beetje dom voelt tijdens een nieuwe training. Bovendien train je bij een nieuwe sport niet alleen nieuwe spiergroepen, maar ook je spiergeheugen. Je hersenen leren de nieuwe beweging en wanneer je dezelfde oefening voor een tweede keer uitoefent, zullen je hersenen helpen om je spiervezels sneller te laten herstellen. Maar tijdens de eerste poging zijn je hersenen en lichaam nog niet gesynchroniseerd en kan je je een beetje ongecoördineerd voelen of zelfs last hebben van evenwichtsproblemen.

De enige oplossing hier: oefening baart kunst. Geef je hersenen de tijd om te wennen aan de nieuwe routines.

4. Gewichtsschommelingen

Na je eerste work-out ga je vol spanning op de weegschaal staan en zie je tot je verbazing … dat je bent aangekomen? Wees gerust, je hebt geen vetjes bijgekregen, maar helaas ook geen spieren. Je lichaam heeft echter wel extra vocht opgehouden vanwege ontstekingen in je lichaam. Dit is een natuurlijk proces dat een belangrijk onderdeel uitmaakt voor het herstel van je lichaam na het sporten.

Hoewel er geen oplossing is voor dit “probleem” is het wel belangrijk dat je blijft drinken tijdens het sporten. Heb je als doel om mede dankzij het sporten ook gewicht te verliezen? Vertrouw dan niet enkel op het nummertje van de weegschaal. Meet je vooruitgang ook aan de hand van progressfoto’s, omtrekmetingen en je kledij.

5. Stijve spieren

Het is bijna onvermijdelijk. Na het uitproberen van een nieuwe sport zal je de dag (of volledige week) nadien stijf zijn.

Soms treedt spierpijn pas twee of drie dagen na je training op. Deze verlate spierpijn ontstaat door microscheurtjes in het bindweefsel en celmembraan van de spier. Deze spierpijn kan je verlichten door de doorbloeding van je spieren te stimuleren. Kies daarom voor een rustige activiteit of een lekker warm bad. Laat nu net dat laatste even goed zijn als een uur sporten. Win-win!

Lees ook: Een heet bad is (bijna) net zo goed als een uur sporten

Reageer op artikel:
Zo voel je je na een nieuwe work-out
Sluiten