Jill
Jill Body & beauty 28 mei 2018

Stop obesitas bij kinderen, ga voor the daily mile!

Alsmaar meer mensen hebben een ongezonde levensstijl waardoor hun energie-inname niet overeenstemt met hun energieverbruik. Ook bij kinderen valt het verdict obesitas steeds vaker. Het iniatief ‘The Daily Mile’ wil dat alsmaar stijgende cijfer opnieuw doen zakken.

Obesitas in België

In 2017 werd gesteld dat ongeveer een derde van de wereldbevolking te dik is. In België kampt meer dan de helft van de volwassenen met overgewicht en spreekt men in 16 procent van de volwassenen van obesitas. Bij minderjarigen is dat een op de vijf.

Het grootste probleem? Het zal je vast niet verbazen dat dat een onevenwichtig eetpatroon en een tekort aan beweging is. Met dat eerste ging Jamie Oliver al de strijd aan (zijn #AdEnough-campagne is een mooi voorbeeld), het initiatief ‘The Daily Mile‘ probeert dat laatste aan te pakken.

The Daily Mile

De opzet van ‘The Daily Mile’ is heel simpel: kinderen iedere dag van de week (minstens) een kwartier laten lopen bovenop de tweewekelijkse turnles. Dat komt overeen met gemiddeld een mijl in afstand.

Waarom dan niet voorstellen om een mijl te lopen in plaats van vijftien minuten? Zo houd je het competitieve elementen uit de opdracht, want hoe snel of traag je ook loopt: je loopt allemaal vijftien minuten.

Het idee ontstond op St. Ninians primary school in Stirling, Schotland. De turnleraar wees juf Elaine Wyllie erop dat de kinderen op school helemaal uit vorm waren en dat de meesten al moe waren na de opwarming. Wyllie zocht en vond een goedkope manier om de kinderen te stimuleren wat sportiever te zijn.

Ondertussen hebben al 3,600 lagere scholen in 35 verschillende landen, waaronder ook België, de dagelijkse mijl ingevoerd.

De grootste voordelen aan het inititief?

  • het kost geen geld
  • de leraars moeten geen speciale opleiding volgen
  • je moet niets klaar zetten/opruimen
  • jong geleerd, oud gedaan: het maakt kinderen bewust van hun gezondheid
  • kinderen kunnen even al hun energie kwijt om daarna weer geconcentreerd les te volgen

Of je kind die vijftien minuten met enkele pauzes uitloopt of aan een stuk door spurt, maakt niet uit. Het belangrijkste is dat ‘ie vijftien minuten minder lang zit, vijftien minuten lang geen rekensommen moet maken, vijftien minuten lang kan spelen met zijn vriendjes en zich stilletjes aan bewust wordt van de fitheid van zijn lichaam (of het gebrek daaraan).

Reageer op artikel:
Stop obesitas bij kinderen, ga voor the daily mile!
Sluiten