Jill
Jill Body & beauty 30 apr 2018

Slecht geslapen? Op deze 6 manieren kan je ‘s ochtends je energie boosten

Of je nu van nature een slechte slaper bent, stress hebt op het werk of gewoonweg jonge kindjes hebt: de kans is behoorlijk groot dat je weleens slecht geslapen hebt. Om toch de dag door te komen kan je het volgende doen om je energie te boosten.

Energie boosten

1. Koud douchen

Klopt, deze energieboost klinkt niet meteen aantrekkelijk. Maar wees gerust: de volgende zullen je al iets beter in de oren klinken.

Desalniettemin doet een koude douche je ‘s ochtends goed. Je lichaam zou er meer zuurstof door opnemen en geef toe: wakker ben je meteen als je naar adem happend onder een koude straal water staat.

Tip: bouw het langzaam op – begin met een warme douche, en doe de koude straal pas de laatste minuut (oké, seconde) aan. En dan langzaam opvoeren. Succes.

2. Een stevig ontbijt

Goede voeding staat gelijk aan een goede dosis energie. Denk aan een ontbijt met veel eiwitten (yoghurt met vers fruit of een omelet met tomaat en spinazie, bijvoorbeeld).

Daarnaast is een glas water ook een aanrader: water verdunt je bloed, waardoor transport van zuurstof en voedingsstoffen versneld wordt.

3. Een blokje om

Of je nu kiest voor een blokje om op een slakkentempo of een half uurtje hardlopen, dat maakt niet uit. Je haalt er voldoening uit (wauw, ik heb al gesport vandaag en moet nog aan mijn dag beginnen) én je zal meer energie krijgen als je deze ochtendwandeling of -sprint een gewoonte maakt.

4. Seks

Na een brakke nacht is het niet per se het eerste waaraan je denkt, maar het blijft een feit dat (goede) seks je een stoot energie geeft waar cafeïne een puntje aan kan zuigen (pun intended).

5. Routine en structuur

Met het risico een controlefreak genoemd te worden, breng je het best een duidelijke structuur in je ochtenden aan. Wat zeggen we? In heel je dag.

Die structuur pas je dan natuurlijk aan aan je energielevels. Geen ochtendmens? Dan kan je beter rustig boodschappen gaan doen. Een vroege vogel? Begin dan meteen met iets waar je veel concentratie voor nodig hebt, zoals het checken van je werkmails.

Als je weet op welk moment van de dag je energieniveau een piek bereikt, kun je daar gepast op inspelen. En vooral: wanneer het tot het nulpunt gedaald is (of ver daaronder), kun je vooral even helemaal niets doen.

6. Een driedubbele espresso, graag

Gelukkig is er altijd nog een plan c. Helaas werkt het maar tijdelijk en is het niet de allergezondste oplossing. Maar soms breekt nood wet en dan is een mega-shot cafeïne altijd een optie.

Tips om vroeger op te staan? Die hebben we ook!

Reageer op artikel:
Slecht geslapen? Op deze 6 manieren kan je ‘s ochtends je energie boosten
Sluiten