Valerie
Valerie Thuis 24 jun 2019

Zo overleef je die zwoele zweterige zomernacht

Een zwoele zomernacht klinkt je normaal als muziek in de oren, maar in deze temperatuur gruwel je bij de gedachte alleen al. Het eindeloze gesukkel van één been op het deken, alles onder het deken, deken af bed, … zorgt voor een slapeloze en zweterige zomernacht. En als je dan eindelijk in slaapt lijkt te vallen komt een mug een beetje agressief in je oor zoemen. 

Plaknachten

1. Als je naast die duizend ijsjes nog plek hebt: steek je beddengoed ook enkele minuten in de vriezer (wel eerst even in een plastiek zak stoppen). Dit kan je ook doen met enkel je kussensloop of je pyjama.

2. Vul een kruik met ijswater en plaats dat op de koelpunten van je lichaam: knieën, enkels, polsen, nek, liezen en ellebogen. Je kan de kruik ook voor je gaat slapen in bed leggen.

3. Smeer je lichaam voordat je gaat slapen in met aftersun op basis van aloë vera en munt die je in de vriezer bewaart.

4. Bewaar een leeg parfumflesje (of ander heropvulbaar flesje met spuitmond) met koud water en leg dat op het nachtkastje. Spray op je gezicht, achterkant van je nek en knieholtes om af te koelen.

5. Draag een katoenen pyjama en slaap onder een dun, katoenen laken. Kwalitatieve katoen werkt het best omdat dit materiaal goed ademt en zweet opvangt waardoor je niet gaat plakken. Ideaal dus om een zweterige zomernacht te overleven.

6. Eet niet te veel proteïne. Dat geeft je metabolisme een boost waardoor je lichaam opwarmt.

7. Eet pittig eten, maar wel uiterlijk drie uur voor je gaat slapen. Zweten zorgt ervoor dat je lichaam afkoelt.

8. Leg een uur voordat je gaat slapen een nat washandje in de vriezer en leg dat op je voorhoofd terwijl je langzaam richting dromenland afdwaalt.

9. Neem een lauwe douche om je lichaamstemperatuur te verlagen. Weersta de verleiding om onder een ijskoude straal te gaan staan: je lichaam reageert door de warmte juist vast te houden.

zweterige zomernachten

10. In tegenstelling tot wat vaak wordt beweerd, kan je overdag de ramen beter dicht houden. Hou ook de gordijnen gesloten. Zo houd je letterlijk de warmte buiten. Als het buiten kouder is dan binnen, kan je alles open zwieren.

11. Zet alle elektrische apparatuur in de slaapkamer uit: daar kom warmte vanaf en die kun je missen als kiespijn als het sowieso al een zweterige zomernacht is.

12. Hou je voeten koel door ze óf buiten de lakens te houden óf door ze te laten rusten op een icepack.

13. Zet een braadpan met ijsklontjes voor de ventilator om de lucht te koelen.

14. Drink overdag voldoende water, maar probeer het ‘s nachts niet te veel te doen. Een half glas voor het slapengaan is genoeg om gehydrateerd te blijven en voorkomt dat je middenin de nacht naar de wc moet.

15. Slaap als het kan in een ander bed dan je partner. Twee lichamen betekent twee keer zoveel lichaamswarmte.

16. Slaap beneden als je een zolderslaapkamer of onder de nok slaapt.

17. Als de nood echt hoog is: slaap met natte sokken of zelfs in een vochtig T-shirt.

18. Spoel je polsen en voeten af met koud water voordat je naar bed gaat.

We hebben nu ook een wekelijkse nieuwsbrief!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Reageer op artikel:
Zo overleef je die zwoele zweterige zomernacht
Sluiten