Persoonlijk 12 jun 2019 Jill

Zorg voor jezelf! 5 cruciale tips om een burn-out te voorkomen

Veel (werk)stress kan bij sommige mensen zo intens zijn dat ‘ineens’ de gevreesde burn-out voor de deur staat. Daar is geen snelle remedie voor, maar je kunt wél goed naar je lichaam luisteren.

Symptomen van een burn-out

Je hebt geen energie meer en je hebt nergens zin in. Ook slecht slapen en ‘s nachts piekeren kunnen een burn-out aangeven. Je conditie wordt minder, omdat je hartstikke vermoeid bent en dat kan invloed hebben op je hele lichaam. Je kan ook overgevoelig zijn en snel geïrriteerd raken door kleine dingen om je heen.

miskraam

Hoe voorkom je een burn-out?

Nu je de symptomen van een burn-out herkent, wordt het makkelijker om een burn-out te voorkomen. Als je merkt dat je te veel hooi op je vork neemt en overwerkt bent, leer dan nee te zeggen en geef je grenzen aan. Wees niet bang om iemand teleur te stellen (je baas, collega’s of familie). Door overal ja op te zeggen, zit je nu misschien wel met heel veel (werk)stress. Aan jezelf toegeven dat het allemaal te veel is, is al een hele stap. Neem de tijd en accepteer dat je je zo voelt. Je hoeft er niet tegen te vechten.

Hersteltips

Helaas heb je het niet altijd voor het uitzoeken en zit je ‘ineens’ toch middenin een burn-out. Deze hersteltips kunnen je een handje helpen.

1. Bel de dokter

Als je een burn-out hebt, is het verstanding om professionele hulp te zoeken. De huisarts kan je doorverwijzen naar een geschikte therapeut of psycholoog. Hoe graag je het ook alleen wilt doen, er zijn mensen die hierin gespecialiseerd zijn en je graag willen en kunnen helpen. Soms hebben bedrijven een bedrijfsarts die je verder kan helpen.

2. Neem de tijd

Net als bij het voorkomen van een burn-out, gaat het bij het herstel ook vooral om jezelf de tijd te gunnen. Rust dus goed uit. Je moet eigenlijk opnieuw leren ontspannen, thuis maar ook op je werk.

Niet meer van hot naar her lopen, lange do-to-lijstjes, nooit nee willen zeggen en veel dingen in één dag stoppen. Het is tijd om het rustiger aan te doen. Je telefoon die wel vijftig keer per dag afgaat en je het gevoel geeft dat je altijd bereikbaar moet zijn, helpt hier niet bij.

snacks voor een goede nachtrust

3. Regelmaat

Door een routine op te bouwen, kunnen je lichaam en geest makkelijker verwachten wat er zal komen. Weken lang niks doen lijkt dan stap 2 wel op te volgen, maar het is beter om je routine rustiger te maken zonder helemaal niets meer te doen. Af en toe onder de mensen zijn of een kleine routine (zoals iedere ochtend een yogales volgen) helpt voor een gezonde balans in je nodige rust en routine.

4. Wat vind je leuk?

Een veelvoorkomend verschijnsel van een burn-out is dat je nergens meer zin in hebt. Als dat het geval is, probeer dan toch af en toe leuke dingen te doen, op een rustig manier natuurlijk.

Hou je van natuur? Ga dan lekker wandelen of ga uitwaaien op het strand. Misschien vind je het fijn om te tekenen of te schilderen. Zorg voor een fijne omgeving met mensen waarvan je blij wordt en energie krijgt.

slaaptekort

5. Leer je intuïtie kennen

Als je in de afgelopen jaren veel hebt gewerkt en een burn-out hebt (gehad) dan kan het zomaar zijn dat je veel vanuit je hoofd hebt geleefd. Je maakte je veel zorgen en piekerde veel. Om dichter bij jezelf te komen, kun je je intuïtie beter leren kennen. Wat zegt jouw gevoel van binnenuit? Is dit wel of niet een slimme keuze? Luister naar je lichaam en geest.

We hebben nu ook een wekelijkse nieuwsbrief!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Reageer op artikel:
Zorg voor jezelf! 5 cruciale tips om een burn-out te voorkomen
Sluiten