Body & beauty 28 mei 2019 Paulien

Met deze 9 tips wordt opstaan een stuk makkelijker

Ochtendmensen: is het een mythe of bestaan ze echt? Bij de redactie van Famme gaan er eerst heel wat koppen koffie doorheen voor we echt wakker zijn. En in de winter wordt het er in ieder geval niet makkelijker op. Dankzij deze tips sta je binnen een paar seconden naast je bed.

1. H2O

Zet altijd een glas water naast je bed en neem een slok zodra je ‘s ochtends je ogen opent. Het is niet alleen verfrissend, maar het is ook een goede manier om je metabolisme op gang te helpen en je lichaam te hydrateren. Dat is bovendien alvast één van de acht glazen water van de dag.

2. Zet je wekker strategisch neer

Het is een kwestie van één keer die snoozeknop in te drukken (met je ogen dicht) en je kunt weer tien minuten langer blijven liggen. Maar je drukt die knop natuurlijk veel vaker in. De enige manier om meteen op te staan is de wekker aan de andere kant van je kamer te plaatsen. Want als je eenmaal recht bent gestaan en door de kamer bent gelopen, dan ben je wel echt wakker.

3. Open de gordijnen

Je lichaam is gemaakt om wakker te worden door zonlicht. Tegenwoordig ben je het waarschijnlijk gewoon om in een verduisterde kamer te gaan slapen en in een verduisterde kamer op te staan. Maar feit blijft dat je het best wakker wordt door (kunstmatig) zonlicht en niet door de irritante buzzer van je smartphone. Probeer daarom eens te slapen met de gordijnen open of investeer in een wekker die de opkomende zon imiteert.

4. Zeg maar gedag tegen alcohol en cafeïne

Soms wil je na een hectische dag niets liever dan even ontspannen met een goed glas Merlot of een warme cappuccino. Maar als je ‘s morgen een vroege wake-up call hebt, dan is het verstandiger over te schakelen op een glas (kruiden)thee. Je ochtendroutine zal hierdoor een stukje minder pijnlijk zijn.

5. Koffie-timer

Sommige koffiemachines zijn uitgerust met een timer, zodat je kopje al klaar staat voordat je met beide benen op de grond staat. Die fijne geur kan al genoeg zijn om je uit bed lokken, zelfs wanneer je in foetushouding ligt.

6. Omarm je inner-ochtendmens

Dit klinkt als een uitspraak van Ingeborg, maar stop toch maar echt met jezelf te vertellen dat je ab-so-luut geen ochtendmens bent. Vertel jezelf juist hoe heerlijk het is om vroeg uit de veren te zijn, want

  1. je hoeft niet zo te haasten.
  2. je kunt lachend toekijken hoe je liefje wel heel gehaast is.
  3. je hebt misschien zelfs nog even tijd voor een beetje qualitytime tussen de lakens.

7. Muntig fris

Leg een pakje sterke muntjes naast je bed. Niet om je van je ochtendadem af te helpen, maar om je vlotter te doen opstaan. Neem zo’n muntje wanneer je wekker afgaat en je bent meteen klaarwakker. Want als je mond zo fris is, volgt de rest van je lichaam ook snel.

 

8. Neem melatonine

Dit hormoon geeft je lichaam automatisch een seintje wanneer je moet gaan slapen. Ben je van plan dit te gaan slikken? Laat je wel eerst adviseren door de dokter. Krijg je groen licht? Dan zou je lichaam binnen een paar dagen weer gereset moeten zijn en het juiste ritme te pakken hebben. Je slaap ook veel dieper, waardoor je beter uitgerust bent.

9. Stop met te veel Netflix

Deze tip hebben we expres tot het einde bewaard. Kijk met mate en probeer niet te bingen. Klap minstens een uur voor slaaptijd je laptop dicht en probeer ook je telefoon zo ver mogelijk bij je vandaan te houden. Hierdoor val je veel makkelijker in slaap en sta je dus ook weer makkelijker op.

Lees ook: 8 tekenen van slaap tekort

We hebben nu ook een wekelijkse nieuwsbrief!

We hebben nu ook een wekelijkse nieuwsbrief!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Reageer op artikel:
Met deze 9 tips wordt opstaan een stuk makkelijker
Sluiten