5 gezonde ontbijtjes die ook nog eens heel eenvoudig zijn

Culinair

Je kinderen eten allemaal een andere soort cornflakes en jij schilt voor iedereen een stuk fruit. Behalve voor jezelf dan, want jij mag al blij zijn als er tijd is om een droge boterham in je mond te stoppen. Onderstaande ontbijtjes zijn gezond en heel eenvoudig, zo kan mama eindelijk ook eens ontbijten. 

1. Overnight Oats

Makkelijker dan dit wordt het niet. Vul een schaaltje of mason jar voor de helft met havermout of muesli en giet hier melk, sojamelk, amandelmelk of yoghurt overheen. Laat dit een nachtje in de koelkast staan en voeg er ‘s ochtends vers fruit, chocolate chips, chiazaden, noten of andere ingrediënten aan toe. Wil je het nu eten? Kook het dan in een pannetje of zet het een minuut in de magnetron.

2. Toast avocado

Snijd een rijpe avocado doormidden, haal de pit er voorzichtig uit. Vervolgens prak je de avocado op je (geroosterde) boterham. Voeg zout en peper naar smaak toe en you’re good to go! Met een eitje er bovenop is je maaltijd helemaal compleet. Je kunt je toast overigens ook beleggen met andere makkelijke, maar overheerlijke combinaties. Denk aan aardbeien met honing, mozzarella en basilicum of pesto, of geitenkaas en walnoten.

3. Smoothies

Gooi fruit en groenten bij elkaar in de blender en meng tot een glad geheel. Voeg om het geheel wat dunner en romiger te maken wat yoghurt of (amandel)melk toe. Tip: prepareer op een vrije dag zakjes gesneden fruit en bewaar deze in de vriezer, zodat je deze ‘s ochtends vlug kunt pakken. Of koop wat doosjes bevroren fruit in de winkel. Scheelt een hoop tijd en zo kan jij nog vijf minuten langer blijven liggen.

4. Yoghurt met granola en vruchten

Koop yoghurt zonder toevoegingen, want die ga je er zelf door roeren. Denk aan noten, honing, granola, confituur, fruit en zaden. Zo zorg je ervoor dat je jouw ontbijtje echt gezond en voedzaam houdt. En ontzettend makkelijk, natuurlijk. Dit is ook leuk voor de kinderen, die er hun favoriete vruchten en nootjes (of misschien wel wat hagelslag) kunnen doorroeren.

5. ‘Koekjes’ van appel, pindakaas en nootjes

Snijd een appel in plakken, smeer er pindakaas op en decoreer met whatever you want. Smakelijk!

Lees ook: Maak dit bananenmasker en eet de rest op als ontbijt.

nsmbl