Jill
Jill Persoonlijk 2 okt 2019

Hoe kun je een vriendin helpen die het mentaal zwaar heeft?

Het is nog steeds moeilijk om te praten over mentale gezondheid. Dat is spijtig, want zelfs als je niet het gevoel hebt dat iemand je kan helpen kun je verbaasd worden door de steun van je vrienden. Heb jij een vriendin die het mentaal zwaar heeft? Dan kun je haar als volgt steunen.

Vraag hoe het gaat

Deze klinkt simpel en in theorie is het dat ook. Maar toch is het een belangrijke stap omdat veel mensen die zich niet goed in hun vel voelen daar niet spontaan over beginnen te praten. Terwijl dat net zo’n deugd kan doen.

Als je merkt dat je partner of vriend(in) afweziger is dan normaal of niet meer goed voor zichzelf zorgt, wees dan niet bang om te vragen hoe het gaat. Laat je niet afwimpelen door een ‘ik ben gewoon een beetje somber’ of ‘ik ben echt niet dun genoeg om een eetstoornis te hebben’. Ga door tot een eerlijk antwoord, of nog beter: kom er later op terug zodat je die persoon ook niet in een hoekje drijft omdat hij of zij nog niet klaar is om erover te praten.

Neem het serieus

Mensen die zich mentaal niet meer sterk voelen bagatelliseren dat vaak. Let op dat je daar niet in mee gaat: zeggen tegen iemand die op het randje van een burn-out leeft dat jij het ook heel druk hebt, is niet behulpzaam. Zeggen dat het weer ook op jou een slechte invloed heeft tegen iemand met een depressie, om daarna te suggereren dat een rondje hardlopen jou altijd deugd doet, is dat ook niet.

Probeer niet te oordelen en de gevoelens van die persoon te erkennen. Als je je vriend(in) wil opbeuren doe je dat beter niet door te zeggen dat je het begrijpt, maar vooral door interesse te tonen en zijn of haar klachten serieus te nemen. Je hoeft trouwens ook zeker niet meteen op praktische oplossingen over te stappen. Dat geeft jou het gevoel dat je van nut bent, maar komt bij de persoon in kwestie vaak als een torenhoge opdracht voor die hem of haar op dit moment alleen maar meer stress bezorgt.

Laat weten dat je er bent

Het klinkt heel clichématig wanneer je zegt dat je er bent voor iemand. Het is vooral belangrijk dat – naast die uitspraak te herhalen – dat ook te tonen. Bezoek je vriend(in) regelmatig zodat hij of zij zich niet eenzaam gaat voelen. Als je vriend(in) de deur niet uit wil, dan ga jij gewoon naar hem of haar toe. Ga bijvoorbeeld boodschappen doen zodat je meteen een excuus hebt om even snel binnen te springen. En vergeet dan vooral niet te vragen hoe het gaat en je vriend(in) serieus te nemen.

Help met hulp zoeken

Veel mensen verkeren nog in de veronderstelling dat alleen gekke mensen baat hebben bij een bezoek aan de psycholoog. Laat duidelijk zijn dat dat niet het geval is. Iedereen gaat door moeilijke periodes en psychologen zijn er precies om je daarbij te helpen, of je nu gedoctoreerd hebt na je universitaire studies of meteen bent gaan werken na je middelbareschooldiploma.

Om de drempel voor je vriend(in) te verkleinen kan het helpen om er met hem of haar over te praten. Misschien kunnen jullie zelfs samen iemand zoeken waar je vriend(in) zich op zijn of haar gemak voelt om zijn of haar verhaal te doen.

Ook interessant: de 3 do’s en don’ts om te onthouden als het op self-care aankomt

We hebben nu ook een wekelijkse nieuwsbrief!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Reageer op artikel:
Hoe kun je een vriendin helpen die het mentaal zwaar heeft?
Sluiten