Alice
Alice Kids 2 jan 2020

5 tips voor als je peuter of kleuter last heeft van nachtmerries

Niemand vindt het leuk om in het midden van de nacht wakker te worden, badend in het angstzweet. Toch krijgt iedereen er vroeg of laat mee te maken, zo ook je kleintje. Maar wat kan je doen als je kleuter of peuter door een ‘stoute droom’ plots wakker schrikt en totaal ontroostbaar lijkt? En hoe kan je nachtmerries in de toekomst voorkomen? Deze tips kunnen misschien helpen.

1. Onderscheid nachtangst van nachtmerries

Nachtmerries worden vaak met nachtangst verward, hoewel beide eigenlijk een andere aanpak vergen. Nachtangsten vinden voornamelijk plaats in het begin van de nacht, tot drie uur na het indommelen. Het kind schreeuwt en lijkt wakker, maar is het niet. Zo’n aanval duurt meestal ook maar enkele minuten en het kind herinnert zich er niets van.

Het is logisch dat je je kind op zo’n momenten wil troosten. Maar wees voorzichtig, want dat kan voor nog meer paniek zorgen. Kinderen met nachtangst slapen immers na een aantal minuutjes rustig verder. Blijf dus gewoon even bij je kind zitten en wacht tot hij of zij weer verder slaapt.

Als je kleintje echter in het midden van de nacht of vroeg in de ochtend schreeuwend wakker wordt, dan is het hoogstwaarschijnlijk een nachtmerrie. Je kind kan na het ontwaken nog een tijdje angstig zijn en dan is het wel erg belangrijk dat je troost.

2. Bouw een avondritueel op

Voorkomen is beter dan genezen. Hanteer daarom een vast avondritueel zodat je kind op een rustige manier naar bed kan gaan. Speel bijvoorbeeld geen drukke spelletjes vlak voor het slapengaan en bouw de dag langzaam af. Lees een aantal minuten voor of doe elke avond hetzelfde nachtlampje aan (of beter nog: laat jouw kind dat nachtlampje zelf aansteken). Op die manier zal je peuter of kleuter op een rustige manier kunnen gaan slapen.

3. Ga mee in de fantasie

Zoals hierboven al vermeld is het erg belangrijk om de realiteit van je kleintje te erkennen. Voor hem of haar is de nachtmerrie immers levensecht. Het is dus geen slecht idee om mee te gaan in die fantasie. Hang bijvoorbeeld een dromenvanger boven het bed en zeg dat dit ervoor zal zorgen dat hij of zij geen ‘stoute dromen’ meer zal hebben. Of verzin samen met je kind een oplossing zoals een spray die monsters onder bed wegjaagt.

4. Erken de angst

Wanneer je uk toch een nachtmerrie heeft en wakker schrikt is het belangrijk dat je de angst erkent. Zeg dus niet zomaar: “Ach, het is maar een droom.” Voor je kleintje is het immers wel echt. Stel je kind dus gerust door een knuffel te geven, een liedje te zingen, even voor te lezen of gewoon te wachten tot hij of zij weer indommelt.

5. Stel vragen

De volgende ochtend kun je eens kijken of je kind over de akelige droom wil praten. Stel genoeg vragen want zo kan je misschien ontdekken waar je kind juist mee worstelt of wat hem zo angstig maakt.

Nachtmerries zijn over het algemeen compleet onschuldig als ze maar om de zoveel tijd voorkomen en je kind overdag niet te moe is. Duiken er uit het niets opeens erg veel nachtmerries op? Dan is het slim om verder te zoeken naar de bron van de angst.

Ook interessant:

We hebben nu ook een wekelijkse nieuwsbrief!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Reageer op artikel:
5 tips voor als je peuter of kleuter last heeft van nachtmerries
Sluiten