Janne
Janne Body & beauty 9 jul 2018

4 manieren om je werkstress te verminderen

Omdat het allesbehalve makkelijk is om het ouderschap te combineren met een job, neem je vaak een lading werkstress mee naar huis. Gevolg: nóg meer stress en onrust. Probeer de stress op het werk dus zo veel mogelijk te beperken.

Verminder je werkstress door

1. … buiten te lunchen

De hele dag binnen zitten heeft een ontzettend negatieve invloed op je humeur. Dat halfuurtje buiten zitten met je boterhammetjes of een salade maakt écht een verschil.

Wandel een rondje, ga zitten in de kantoortuin of kies een leuk bankje uit; je zult het verschil snel genoeg merken. Weer of geen weer, je hebt frisse lucht nodig tijdens de kantooruren.

2. … goed te ademen

Natuurlijk kun je meditatieve oefeningen inplannen voor je naar je werk vertrekt, maar de kans is groot dat je daar de tijd niet voor kunt vinden. Eenmaal op je werk ga je hoogstwaarschijnlijk ook niet heel opvallend mindful zitten doen, maar niemand kijkt je raar aan als je ademhaalt. Op de juiste manier, weliswaar.

Als je nog nooit echt aandacht hebt besteed aan je ademhaling, doe je het waarschijnlijk fout. Oppervlakkig ademhalen is allesbehalve ontspannend. Adem diep in zodat je buik op en neer gaat, niet je borstkast. Adem langzaam in, houdt enkele seconden vast en laat de lucht dan weer naar buiten glippen via je mond of neus.

3. … te socializen met je collega’s

Zoek contact met je collega’s. Lachen is het allerbeste medicijn.

Neem even pauze om samen met enkele collega’s een glas water te halen of een lekker broodje, en laat de stress even los. Door te lachen maakt je lichaam endorfine aan en dat stofje geeft je een gevoel van geluk. Je hoeft echt niet de sociale vlinder uit te hangen, maar zonder jezelf in ieder geval niet af.

Lees ook: 10 redenen waarom je collega’s je beste vrienden zijn

4. … eens geen koffie te drinken

Iedereen lijkt verslaafd aan koffie, want dat godendrankje helpt als geen ander om een niet-uitgerust brein op gang te helpen.  Maar als je last hebt van stress, is koffie geen aanrader.

Je zenuwstelsel draait overuren en je hartslag stijgt. Ga eens een dagje voor thee in plaats van koffie. Het liefst groene thee. Doet wonderen.

Reageer op artikel:
4 manieren om je werkstress te verminderen
Sluiten