Niet goed in je vel? Probeer deze yogaposes tegen stress eens

Body & beauty

Sommige yogaposes zorgen er bijna direct voor dat stress verdwijnt. Zoek een plekje in je huis waar je even van de drukte weg bent en kom helemaal tot rust dankzij tegen yogaposes tegen stress. 

De child’s pose

De child’s pose (ofwel: balasana) is een van de bekendste rust-yogaposes die er is. Vaak wordt deze pose gedaan tussen andere poses door om even tot rust te komen wanneer het zwaar wordt. Met je knieën op de grond buig je voorover. Leg je handen voor je op de grond en je voelt vanzelf een stretch in je bovenlichaam. Je kan je knieën onder je bovenlichaam houden óf juist iets naar buiten brengen, voor een extra rek en stretch.

Anti-stress werking: De pose doet de spanning in je schouders, nek en rug afnemen. Door zo voorovergebogen te liggen adem je vanzelf dieper in wat de stress ook tegengaat.

Benen tegen de muur

Voor deze moet je ietwat lenig zijn. Ga op de grond liggen, met je poep tegen de muur en je benen verticaal omhoog tegen de muur. Om te zorgen dat je je onderrug niet overbelast, kan je onder je rug een dekentje leggen ter ondersteuning.

Lukt het niet van de eerste keer omdat je al een tijd niet meer gesport hebt? Dan kun je deze houding opbouwen. Leg je voeten eerst op een stoel zodat je benen gestrekt zijn en iedere yogasessie een hoger voorwerp om je benen hoger te tillen.

Anti-stress werking: Omdat je benen recht naar boven staan, verlaagt je bloedruk waardoor je automatisch rustiger wordt. De spanning in je lichaam en daarmee de stress neemt af. Good to know: deze pose helpt ook tegen menstruatiekrampen.

Kameel-pose

Ga op je knieën zitten en leg je handen (met je vingers naar beneden) op je onderrug. Buig dan je hoofd en daarna je bovenlichaam langzaam naar achteren. Deze pose kan trouwens erg intens aanvoelen omdat je naar achter buigt. Wil je weer in een neutrale houding komen? Zorg dan dat je handen je onderrug goed blijven ondersteunen.

Anti-stress werking: De kameel-pose stimuleert je bloedsomloop waardoor je lichaam meer zuurstof krijgt. Meer zuurstof betekent dat je lichaam in relaxmodus overgaat (en je dus binnen de kortste keren ligt te geeuwen). Maar ook je zenuwstelsel wordt kalmer, inclusief je hersenen. Zeg maar dag tegen de stress!

Lees ook: 5 eenvoudige yogaposes voor ouders die moe zijn